Watertemperatuur
- Frank Switser
- Site Owner
Re: Watertemperatuur
Dat klopt inderdaad. De thermometer werkt ongeveer even goed als de brandstofmeter. Een hele tijd niets, dan veel uitslag, en dan weer traag.....
pjotr schreef:is hier nu al eens een goed antwoord voor ?
ik merk met bird nu smorgens komt de meter bijna niet uit de hoek (en dan is 10 a 15 gr)
smiddags komt de meter in het midden te staan (als het warmer is dan 20 gr)
maar vandaag dus ook niet
nu heb ik gemeten en de rad word smorgens krap aan 80gr
als de meter in midden staat is de temp ongeveer 90 tot 95 en dan springt de fan aan bij langer stil staan (lijkt mij een prima bedrijfstemperatuur)
lijkt mij toch te duiden op een thermostaat die niet juist werkt ?
mijn theorie is dat de radiateur te klein is waardoor de motor snel warm loopt (bij hogere buitentemp) en daarbij de thermostaat te weinig hoeft te werken
en daardoor open blijft plakken na een lange rit een rad met groter koelvermogen zou de thermostaat in beweging houden en daarmee niet vast gaan zitten
vandaag toch maar even de tijd genomen om de thermostaat te vervangen
dacht nog even een pannetje op het vuur voor de oude maar toen die er uit was bleek dat niet nodig
hij zit kats vast open en is zelfs met een klap van de hamer niet los te krijgen
en daarmee blijf ik dan ook bij mijn eerste theorie de thermostaat hoeft bijna geen werk te doen en gaat daarom vast zitten

vandaag de motor even stationair laten lopen
en in 5 minuten staat de temperatuurmeter in de midden (op de extra meter die ik geplaatst heb is dit 96 a 100 gr)
en in 5 minuten staat de temperatuurmeter in de midden (op de extra meter die ik geplaatst heb is dit 96 a 100 gr)
- Frank Switser
- Site Owner
Dat is prima.
Enkele millimeters voordat hij het rood in loopt zal de ventilator aan moeten slaan.
Enkele millimeters voordat hij het rood in loopt zal de ventilator aan moeten slaan.
Kan dat.... dat de motor schade krijgt door een kouder blok?
XX1100 2000 #bluebird
Speedy70 schreef:Kan dat.... dat de motor schade krijgt door een kouder blok?
nee te warm wel
olie komt ook wel aardig op temperatuur met 80 gr dus daar maak ik mij geen zorgen om
mijn auto heeft 4 ton gelopen en is een koude diesel (jtd) en die doet het ook prima op olie van 80 a 90 gr
Oke, leek mij al apart....
En 4 ton met de blackbird lijkt mij ook meer dan genoeg
En 4 ton met de blackbird lijkt mij ook meer dan genoeg
XX1100 2000 #bluebird
- Frank Switser
- Site Owner
Ja en nee.Speedy70 schreef:Kan dat.... dat de motor schade krijgt door een kouder blok?
Direct optredende schade niet, maar je motorblok slijt wel sneller bij te koude olie.
Frank Switser schreef:Ja en nee.Speedy70 schreef:Kan dat.... dat de motor schade krijgt door een kouder blok?
Direct optredende schade niet, maar je motorblok slijt wel sneller bij te koude olie.
olie kwam wel redelijk op temp ( 80 a 90 gr)
maar koelwater bij stilstaan rond de 100 gr
en bij rijden soms krap aan 70
- Frank Switser
- Site Owner
Dat zijn hele normale waardes.