elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Sjoerd

elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Sjoerd » 31 aug 2015 16:49

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen ; mijn naam is sjoerd en ik rij sinds een paar maanden met heel veel plezier op mijn eerst sportieve motorfiets. Hiervoor reed ik oa een pan european en een Goldwing. Lol. Dat was iets anders rijden.
Enfin, meestal ga je op zulke forums rondkijken wanneer je een probleem of uitdaging hebt en zo is ook bij mij het geval ;)

Zijn er hier mensen die met mijn vraag eens willen meedenken?

De situatie /probleem
Blackbird 35000 km (volgens mij met carburateurs).
2 dagen in plensende regen gestaan in Belgie (helaas). De tank tot 2kceer toe schoonleeg gereden, bij een zeer goedkoop tankstation getankt (heb slechte ervaringen met mijn pan bij goedkope stations), lange afstand flink door gereden 180 km/h richting Parijs. 100 km voor paris bij langzaam rijden, bleek de motor beroert te lopen (3 cilinders) en enorme brandstof damp . Was zondag avond. Dus besloot ik rustig door te rijden naar paris. Geen ander optie helaas. Slecht starten inderweg en bij aankomst helemaal niet meer. Aanvankelijk dacht ik dat het een bougie was die de geest had gegeven ivm hoge snelheden waarmee ik reed. Nu vanochtend gekeken. Brandstof in olie enn een volle brandstof tank helemaal leeg. Uitlaat helemaal vol met benzine . Dus ik de denk naald verstopt oid? Misschien ook omdat ik de tank een paar keer bijna leeg heb gereden en misschien troep in de carburateur is gekomen of kan het zijn dat er water oid in de carburateur zit. Lijkt me onwaarschijnlijk, toch?
Een van de dingen die me opviel de laatste week was dat de gaskabel iets verschoven was. Iets langer waardoor bij een scherpe bocht naar links de kabel het dashboard raakt. Gaf mij te denken of alle kabels en slangen wel goed zaten. Zou er iets verkeerd kunnen zitten in de bekabeling / slangen waardoor de carburateur verzuipt?
De motor staat nu in een donkere garage van een apartment bij een vriend in Parijs te dampen en de brandstof damp is al tot in de hoofdingang van het complex te ruiken. Ik mocht de fiets hier al eigenlijk niet stallen, dus echt vrienden ben ik hier nu niet aan het maken. Lol. en ik zou het probleem graag zelf doen zonder een misschien veel te dure lokale garage boer. Normaal zou alles op mijn gemakje doen.Maar nu is helemaal iets minder relaxed hier i paris. Heeft iemand tips. Zelf doen of ergens heen laten brengen? Ik heb een beetje gereedschap , kan wel wat basis dingen lenen. Veel zal het niet zijn. Ben anwb verzekerd dus ik kan de motor gratis naar een plek laten brengen en ook mijn wens waar aangeven.

Als ik hetzelf doe heb ik iig nodig ; olie, filters. Zijn er nog meer dingen waar ik over moet nadenken? Bougies bv ? Kunnen die bv overbelast zijn of iets anders misschien? Alvast bedankt

Groetjes uit Parijs. Grrr
Sjoerd

Red Boll

Re: elektronisch of toch brandstof /carburateur probleem?

Bericht door Red Boll » 31 aug 2015 21:26

Ik ben niet zo technisch (op dit gebied) dus ik kan je helaas niet verder helpen.

Welkom op het forum in ieder geval en succes!

BTW: Je zou je vraag ook eens op http://www.cbrxx.com/ kunnen stellen, wie weet leest er iemand uit Parijs/Frankrijk mee die kan helpen.
Boll to the bone | http://www.redboll.nl | "Born-again-rider"

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 31 aug 2015 22:25

Bedankt voor je bericht Red Boll. Het is ook een erg specifiek probleem. Ik zal eens iig eens kijken op de andere site.

Met vriendelijke groet Sjoerd

Superb

Bericht door Superb » 01 sep 2015 06:58

Hallo Sjoerd en welkom alhier.

Blijft (een van de) de vlotter(s) niet hangen? Verhaal van vervuilde carbs icm situatie tijdens de rit naar Parijs lijkt me erg aannemelijk. Zit ook benzine in het carter zei je. Weet in elk geval van de Honda VF dat benzine via de carbs door het blok naar het carter loopt als de vlotters blijven hangen door vuiligheid. Grote kans dat hangende vlotters hier ook de boosdoeners zijn. Veel Succes met sleutelen.

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 01 sep 2015 14:04

Bedankt superb,
De motor gaat zo naar een dealer in Parijs. Nog gesproken met een monteur in Nederland. Vertelde me ook dat de 95 brandstof niet goed is voor de oudere motoren. Hier zit alcohol in, deze zou rubbers kunnen aantasten met lekkage als gevolg

Red Boll

Bericht door Red Boll » 01 sep 2015 18:37

Okay, is dat ook van toepassing voor de EURO95 in Nederland of alleen voor de 10% Ethanol (?) EURO95?
Boll to the bone | http://www.redboll.nl | "Born-again-rider"

SandervB

Bericht door SandervB » 02 sep 2015 08:38

Welkom hier en sterkte met je probleem!
Zelf tankte ik altijd euro98 omdat ik vond dat de Blackbird daar (voor 's winters) beter op liep.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 02 sep 2015 10:22

Allereerst jammer dat je problemen hebt, en welkom op dit forum.
Het is jammer dat je niet kan aangeven welke versie BB je hebt. Het is heel simpel te zien.....
Heb je een achterlicht met de lampjes naar elkaar dan is het een carburatieversie. Zitten de lampjes boven elkaar, dan is het een injectieversie.

Een aantal mogelijke oorzaken van jouw probleem:

Carburatiemodel
- vastzittende gasnaald/vlotter van een van de carburateurs
- defecte bougie waardoor er wel brandstof in de verbrandingskamer komt, maar niet verbrand wordt (verklaart niet waarom je carter vol zit met brandstof)

Injectiemodel:
- Defecte injector (blijft open staan)
- Defecte CDI-unit

En voor beide modellen gaat op dat je ook motorschade kan hebben, zoals een scheur in een cilinder, kapotte zuiger etc. In de praktijk heb ik dat nog nooit gezien bij een BB, dus dat zal het wel niet zijn......
Succes met de afhandeling, en laat ons eens weten wat er gebeurd is/hoe het afgelopen is.....
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 02 sep 2015 10:24

Red Boll schreef:Okay, is dat ook van toepassing voor de EURO95 in Nederland of alleen voor de 10% Ethanol (?) EURO95?
Motorex heeft een speciale toevoeging (Ethanol Booster) voor deze brandstof op de markt gebracht waardoor de effecten onschadelijk worden gemaakt.
De naam ervan is naar mijn mening helemaal fout, maar het werkt wel!
http://www.afsmotorparts.nl/index.php?r ... eaxxPmqpBc
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 03 sep 2015 10:45

Red Boll schreef:Okay, is dat ook van toepassing voor de EURO95 in Nederland of alleen voor de 10% Ethanol (?) EURO95?
ik weet niet precies welke landen ethanol toevoegen in Euro 95. IN frankrijk en belgie zit vaak wel een sticker geplakt wanneer ethanol wordt toegevoegd en dat deze brandstof niet geschikt is voor voertujigen voor bouwjaar 2000.

de franse motordealer dacht niet dat deze brandstof de oorzaak van mijn probleem zou zijn...

Nog wat informatie over brandstoffen van de anwb...
http://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Plaats reactie