Lichte tik uit het blok.

Albert

Lichte tik uit het blok.

Bericht door Albert » 22 jun 2012 19:57

MAnnen,

Er komt een lichte tik uit het blok welke meegaat met het toerental. Stationair en zeker met koude motor komt er een duidelijk hoorbare tik uit het blok.
Op hogere toerentallen weet ik niet of hij het doet. Dat kan ik dan niet horen ddoor het motorgeluid. Soms bij warme motor wordt het wat minder aanwezig.
Het lijkt op een iets te strak staande klepspeling van 1 klep.

Mijninziens is het niet de CCT. Deze is 5 dkm geleden vervangen. En dat geluid is ook anders en vaak rond de 4000 rpm pas hoorbaar als een ratelend geluid..

Zullen dan toch de kleppen gesteld moeten worden na 80dkm ? Het zou kunnen natuurlijk.
Is dat een beetje zelf te doen voor de gemiddelde sleutelaar? Wat ben ik nodig voor het stellen? En wat zou het kosten bij een fietsenmaker? '

En doorrijden? Of direct wat aan doen?

Burtonman

Re: Lichte tik uit het blok.

Bericht door Burtonman » 23 jun 2012 08:46

Ik zou toch maar eens een afspraak maken bij Frank, die heeft echte goede kennis van de motortechnik.
R.I.P.B.O.C.
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 23 jun 2012 10:05

Bij koppeling inknijpen, is het dan weg of minder? Zo ja, een iets ingeslagen koppelingshuis....
Zo nee, dan is het op afstand lastig te zeggen.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Albert

Bericht door Albert » 24 jun 2012 08:56

JA Frank, dat verhaal van het kopplingshuis ken ik! Die is het niet.

Het lijkt echt een tikkende klep. Of een doorslaande bobine, maar dan zou hij ook beroerd moeten lopen en dat doet het niet.

Mijn vraag is;

Is dat stellen een beetje zelf te doen voor de gemiddelde sleutelaar? Wat ben ik nodig voor het stellen? En wat zou het kosten bij een fietsenmaker? '

En doorrijden? Of direct wat aan doen?

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 24 jun 2012 12:42

Kleppen stellen is vrij bewerkelijk (ca. 3-4 uur afhankelijk van ervaring), en dus duur als je het laat doen.
Daarnaast heb je klepstelplaatjes in de juiste maat nodig.
Staan de kleppen iets te ver open, dan is het geen ramp. Staan ze te krap, dan loop je risico op verbrande kleppen...

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Burtonman

Bericht door Burtonman » 24 jun 2012 13:45

Albert, ik weet niet waar je woont, maar raad jou aan om eens tot bij Frank te gaan, die weet echt als geen ander de technische kant van de XX, ga er bij god&maria niet zelf aan klooien want het gaat jou nog meer kosten, gouden tip ;)
R.I.P.B.O.C.
Ach ROOD is niet mijn kleur........zal ik dan maar een RODE kopen !!!

Albert

Bericht door Albert » 24 jun 2012 19:31

Ik woon in Meppel. Meppel=>landsmeer is een flinke tippel.

Ik zal m`n lokale fietsenmaker eens een mailtje doen. Als het de spuigaten uitloopt, dan zal ik me eens verdiepen in het WPHB...Dit gaat me zeker lukken, heb er alleen niet veel zin in. Ben zelf ook niet geheel op het achterhoofd gevallen qua techniek. Ik was alleen nieuwsgierig of er mensen ervaring mee hadden en wat je allemaal nodig bent aan pakkingen-plaatjes e.d.
Mag niet meer dan 250,= kosten anders doe ik het zelf.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 25 jun 2012 10:15

Albert schreef:Ik woon in Meppel. Meppel=>landsmeer is een flinke tippel.

Ik zal m`n lokale fietsenmaker eens een mailtje doen. Als het de spuigaten uitloopt, dan zal ik me eens verdiepen in het WPHB...Dit gaat me zeker lukken, heb er alleen niet veel zin in. Ben zelf ook niet geheel op het achterhoofd gevallen qua techniek. Ik was alleen nieuwsgierig of er mensen ervaring mee hadden en wat je allemaal nodig bent aan pakkingen-plaatjes e.d.
Mag niet meer dan 250,= kosten anders doe ik het zelf.
De zaak zit in Purmerend, niet in Landsmeer (maar dat maakt nauwelijks verschil..... :D ).
Met arbeidsloon kom je alleen voor kleppen stellen al aardig in de buurt van die 250 Euro, maar als je toch bezig bent kom je alvorens je bij de kleppen bent ook bij het luchtfilter en de bougies (die ook gedaan moeten worden bij een grote beurt).
De klepdekselpakking kan er heel uitkomen, en hergebruikt worden, maar dat is niet gegarandeerd. Vooral terugplaatsen is lastig......
De (iridium-)bougies zijn prijzig, afhankelijk van model/bouwjaar BB tot wel 33 Euro per stuk.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Albert

Bericht door Albert » 25 jun 2012 19:11

Aha. Kijk es an. Dit schept duidelijkheid. Luchtfilter is aardig fris. Misschien idd de bougies meenemen, maar niet voor 33 E per stuk. De standaard bougies voldoen prima. Goede tip iig!
Ik wacht even de mail van de lokale fietsenmaker af, als dat enigzins meevalt mag hij het doen. Anders ga ik er zelf aan beginnen.
Kleppen stellen is geen punt. Bij m`n vorige dieseltje als eens gedaan en ook al eens bij scheepsmotoren. Eigenlijk is daar niet zoveel bij. Je moet er de tijd voor nemen en precies werken. Moet dan wel even van die plaatjes op de kop tikken...

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 26 jun 2012 13:18

Maar dat is juist het probleem. Je weet pas na opmeten welke plaatjes je nodig hebt, en welke je overhoudt.
Je moet de boel dus laten openliggen, of 2 keer demonteren.....

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie