Schurend geluid in neutraal

Plaats reactie
BBirdy

Schurend geluid in neutraal

Bericht door BBirdy » 19 mar 2012 19:42

Hallo mede Blackbird rijders, sinds kort hoor ik een schurend geluid achter het koppelings deksel vandaan komen wanneer de motor in neutraal draait. Wanneer ik de koppeling inknijp is het weg, koppeling los, weer terug.
Is hier iemand mee bekend? Zo ja, wat is het?

BBirdy

Frank Switser
Site Owner

Re: Schurend geluid in neutraal

Bericht door Frank Switser » 20 mar 2012 09:27

Mij schieten 3 mogelijkheden in gedachten:
1. ingesleten koppelingshuis
2. versleten platen
3. gebroken drukveer

Als je koppeling nog werkt en het niet erger wordt, dan kan eventueel (op eigen risico) je tot de volgende kleine beurt wachten met openmaken van de koppeling.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BBirdy

Bericht door BBirdy » 20 mar 2012 15:24

O dat klinkt niet best. De koppeling werkt verder goed. Heb nog eens gecheckt met een koude motor, dan hoor ik het niet. Zou het dan ook eventueel nog aan de cct kunnen liggen?

BBirdy

Bericht door BBirdy » 22 mar 2012 16:51

Het is de CCT. Dinsdag hebbik een nieuwe!

Albert

Bericht door Albert » 22 mar 2012 21:00

Hoe kom je tot die conclusie?? Kenmerken van een lamme CCT zijn een rammelend geluid bij een bepaald toerental +- 3000 rpm en niet wat jij omschrijft.

Ik denk net zoals Frank een ingesleten koppelingshuis. Ik rij al jaren zo rond en ben van mening dat het geen kwaad kan.
Bij vervanging zal tzt weer hetzelfde geluis optreden. Zo lang je koppeling goed werkt is het geen punt.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 23 mar 2012 09:02

BBirdy schreef:Het is de CCT. Dinsdag hebbik een nieuwe!
Ik zou niet weten hoe een defecte of slechte CCT dat geluid kan maken. Je moet je voorstellen dat de CCT niets anders dan een veer is die een schoen tegen de ketting aandrukt om de speling er uit te drukken. De CCT loopt dus niet tegen een bewegend/draaiend deel aan, en kan dus onmogelijk een schrapend geluid maken.
Je mag jouw monteur vertellen dat hij fout zit, en tevoren met hem afspreken dat als het niet over is (en dat zal zeker het geval zijn), dat je niets betaald.

Ik heb hier nog een goede gebruikte CCT liggen. Deze wil ik er gratis voor je inzetten (10 minuten werk) om aan te tonen dat het dit niet is.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BBirdy

Bericht door BBirdy » 23 mar 2012 13:10

Albert schreef:Hoe kom je tot die conclusie??
Tijdens het rijden hoorde ik meer herrie dus ga ik er vanuit dat het uit de koppeling komt. Het schurend geluid wat ik aan de koppelings zijde hoor, dat is normaal zeggen ze. Ze hebben mij gisteren gewezen op het rammelend/klapperend geluid wat vanuit de rechterzijde van het blok komt, wanneer je de motor wat hoger in de toeren laat lopen. Ik zij daarop: tijdens het rijden hoor ik meer herrie. Waarop de monteur een stukje heeft gereden en met de conclusie kwam dat het de cct is.

Frank Switser schreef:
BBirdy schreef:Het is de CCT. Dinsdag hebbik een nieuwe!
De CCT loopt dus niet tegen een bewegend/draaiend deel aan, en kan dus onmogelijk een schrapend geluid maken.
Je mag jouw monteur vertellen dat hij fout zit, en tevoren met hem afspreken dat als het niet over is (en dat zal zeker het geval zijn), dat je niets betaald.
Oke Frank, ik zal dat nog eens aankaarten over dat geluid. Hoef voor de reparatie niets te betalen, valt nog onder garantie.
Ik heb nog gezegd dat ik vaak niet in de eerste versnelling terrecht kom maar in de neutraal wanneer ik terug schakel. Daarop wou hij de olie wel verversen en de koppeling ontluchten voor €20,-

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 23 mar 2012 13:30

OK, dat klinkt al beter....

Motorolie tip: Motorex Top Speed (3/4-syntheet). Maakt heel veel verschil in schakelgedrag, prima olie voor een redelijke prijs.

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BBirdy

Bericht door BBirdy » 27 mar 2012 17:42

Oké thnx Frank, vandaag dus cct vervangen. Dat klinkt en rijd een flink stuk prettiger!!

Plaats reactie