oh ja dat klinkt idd erg logisch
ik denk dat ik dan in de war ben met even en oneven getallen met de kettingwielen
daar moest je je ook houden aan een bepaald aantal voor en achter, vanwege slijtage omdat dan een bepaalde schakel dan te vaak over dezelfde tand ging.
hoeveel km's scheelt dat dan ongeveer op een kettingleven? als dat zo is.
Hoeveel schakels?
- Gerkenator
Re: Hoeveel schakels?
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.

- Frank Switser
- Site Owner
Dat klopt.Albert schreef:Omdat je alleen twee binnen schakels kan klinken..
Een klinkschakel is altijd een buitenschakel, d.w.z. dat het sluitplaatje aan de buitenkant zit, en links en rechts over de binnenschakels met rollen valt.
In principe maakt het in prijs weinig uit wat de ketting kost. Je koopt gewoon de standaard 110 schakels, monteerd deze, en stelt het wiel helemaal naar voren (met de wielas er in). En dan ga je passen op welke schakel je uitkomt....
Je ziet dan dat je net te weinig ruimte hebt voor 108 schakels, maar als het wel had gepast is het simpel om er 2 schakels uit te halen zodat je op 108 uit was gekomen.
Zodra je ketting zo lang is geworden dat je aan het einde van het stelbereik bent is de ketting al dusdanig versleten dat je ver na het vervangingspunt gesteld hebt.
Bij kettingsets voor de BB is mijn advies eigenlijk altijd om een origineel Honda voorkettingwiel te nemen i.v.m. de rubberen vibratiedemper. Achter kun je eventueel een Stealth achterkettingwiel nemen, dat is lichter en heeft geharde tanden waardoor hij langer mee gaat. Aangezien jij al kettingwielen hebt kan ik je een kettingset van DID 50ZVMX 110 schakels voor netto 160 Euro leveren. Een kettingpons kan ik je verhuren voor 10 Euro per week.
Bedankt Frank. Dat is wel een nette prijs voor de DID.
Toch ben ik ook even wezen zoeken op het WWW. Ik heb een site gevonden www.motorketting.nl.
Deze verkopen motorketting met een prijs per schakel. Als ik daar de duurste ketting pak en dan met 110 schakels moet ik iets meer dan 70 euro aftikken.
Iemand ervaring met deze kettingtent? Of kan ik beter voor bekend merk gaan als DID?
Toch ben ik ook even wezen zoeken op het WWW. Ik heb een site gevonden www.motorketting.nl.
Deze verkopen motorketting met een prijs per schakel. Als ik daar de duurste ketting pak en dan met 110 schakels moet ik iets meer dan 70 euro aftikken.
Iemand ervaring met deze kettingtent? Of kan ik beter voor bekend merk gaan als DID?
Welke ketting heb je daar dan gezien? Is dat een X of een O ring of een....? Is die wel geschikt voor jouw motor (trekkracht van een 250cc is een stuk minder
)
70 euro kan nooit goed zijn.
Ik ben toevallig laatst ook bezig geweest met een zoektocht (voor mijn zwager) maar voor die prijs kun je denk ik geen goede ketting vinden voor een BB. Prijs van Frank zijn DID is erg netjes, (iets) goedkoper zou kunnen maar dan moet je uit het buitenland laten komen en dat zou ik persoonlijk met zo een belangrijk onderdeel niet doen. Ik moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als je een keertje met 200... nou ja vul maar in. Banden, Ketting, Remmen moet je niet op bezuinigen.
Het moet ook allemaal wel matchen, is eigenlijk al gezegd maar als je een slechte kwaliteit tandwiel hebt en je legt er een goede ketting om is je tandwiel sneller op dan je ketting. Ik kwam ook op het www een hele set tegen voor 160 euro maar als je dan goed ging lezen bij de specs waren de NM soms zelfs onder de specs die voorgeschreven waren en dat wordt dus gewoon verkocht als geschikt voor... Het hoeft niet fout te gaan maar toch.
Ik weet niet of het met de BB kan maar vroeger op mijn 1e motor 22 jaar geleden alweer een CB750 had ik geen geld voor een ketting en ben ik te lang doorgereden tot ik met 120 over een hobbel ging (je mocht daar 50
) maar de ketting zat dus voor 75% in mijn blok en ik heb geluk gehad dat mijn achterwiel maar heel even stilstond. Kon er achteraf om lachen, motor had ik gekocht voor 175 gulden en na wat opknapwerk een accu een set banden heb ik er 6 maanden op gereden. Maar dat was een wijze les.
Kort samengevat: Mijn advies koop de DID
70 euro kan nooit goed zijn.
Ik ben toevallig laatst ook bezig geweest met een zoektocht (voor mijn zwager) maar voor die prijs kun je denk ik geen goede ketting vinden voor een BB. Prijs van Frank zijn DID is erg netjes, (iets) goedkoper zou kunnen maar dan moet je uit het buitenland laten komen en dat zou ik persoonlijk met zo een belangrijk onderdeel niet doen. Ik moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als je een keertje met 200... nou ja vul maar in. Banden, Ketting, Remmen moet je niet op bezuinigen.
Het moet ook allemaal wel matchen, is eigenlijk al gezegd maar als je een slechte kwaliteit tandwiel hebt en je legt er een goede ketting om is je tandwiel sneller op dan je ketting. Ik kwam ook op het www een hele set tegen voor 160 euro maar als je dan goed ging lezen bij de specs waren de NM soms zelfs onder de specs die voorgeschreven waren en dat wordt dus gewoon verkocht als geschikt voor... Het hoeft niet fout te gaan maar toch.
Ik weet niet of het met de BB kan maar vroeger op mijn 1e motor 22 jaar geleden alweer een CB750 had ik geen geld voor een ketting en ben ik te lang doorgereden tot ik met 120 over een hobbel ging (je mocht daar 50
Kort samengevat: Mijn advies koop de DID
- Frank Switser
- Site Owner
Het prijsverschil is zo groot dat ik daar mijn twijfels over heb. Het kan niet anders dan dat de kwaliteit wel minder moet zijn, maar of het goed genoeg is? Geen idee.....Albert schreef:Bedankt Frank. Dat is wel een nette prijs voor de DID.
Toch ben ik ook even wezen zoeken op het WWW. Ik heb een site gevonden http://www.motorketting.nl.
Is die 90 Euro in 4-5 jaar (bij een gemiddelde rijder) het risico waard?
Ikzelf rij ook met deze ketting, op mijn rode BB zit deze er al 55.000km op, en hij nadert nu zijn einde.
Taco heeft deze zelfde ketting ook bij mij gekocht, en kreeg bij de keuring voor het verslag van de Marathonmotor voor Moto73 een compliment dat hij een van de weinige BB's had met de juiste kwaliteit ketting er op.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, en ik ken de ketting van Motorketting ook niet. Vandaar dat een juist en onbevooroordeeld advies van mijn kant onmogelijk is.......
Helder verhaal. Ik kom er op terug als ik er aan toe ben. De kettingen zijn van CZ en zijn voorzien van X-ring afdichtingen. Ook claimen ze dat de ketting de kracht dat de BB produceerd aan kan...Moeilijk moeilijk lastig lastig...
- Gerkenator
cz zie je vaak op crossmotoren volgens mij.
maar zal wel niet een slecht merk zijn.
ikzelf prefereer wel tsubaki of did of rk kettingen ( heb nu een rk )
maar zal wel niet een slecht merk zijn.
ikzelf prefereer wel tsubaki of did of rk kettingen ( heb nu een rk )
Als ik de grens passeer naar Belgie, stijgt het gemiddeld IQ per persoon in beide landen.

Idd veel gezien bij crossers. Maar ze doen ook mee in het wegmotoren segment.