spontaan afslaan motor
- Frank Switser
- Site Owner
Re: spontaan afslaan motor
Hoe slaat hij af?
Echt abrupt (alsof je het contact af zet), of wat rommelig alsof hij te weinig brandstof krijgt?
In het eerste geval zou ik kijken naar een schakelaar of contact (dodemansknop, contactslot etc).
In het tweede geval naar de brandstoftoevoer of lucht.
Als hij afslaat en je zet het contact meteen uit en weer aan, hoor je dan de brandstofpomp? En start hij dan?
Als hij dan niet start, loopt de startmotor wel?
Bij problemen met brandstoftoevoer denk ik aan de FPR (Fuel pressure Regulator). Die gaan stuk van ethanol-houdende benzine.
Bij luchtproblemen denk ik aan bijvoorbeeld een tankontluchting die verstopt is (metaan na afslaan de tankdop openen, als je die hoort sissen heb je het gevonden) of een vacuümslang onder de tank die los is gekomen of gescheurd is.
Echt abrupt (alsof je het contact af zet), of wat rommelig alsof hij te weinig brandstof krijgt?
In het eerste geval zou ik kijken naar een schakelaar of contact (dodemansknop, contactslot etc).
In het tweede geval naar de brandstoftoevoer of lucht.
Als hij afslaat en je zet het contact meteen uit en weer aan, hoor je dan de brandstofpomp? En start hij dan?
Als hij dan niet start, loopt de startmotor wel?
Bij problemen met brandstoftoevoer denk ik aan de FPR (Fuel pressure Regulator). Die gaan stuk van ethanol-houdende benzine.
Bij luchtproblemen denk ik aan bijvoorbeeld een tankontluchting die verstopt is (metaan na afslaan de tankdop openen, als je die hoort sissen heb je het gevonden) of een vacuümslang onder de tank die los is gekomen of gescheurd is.
Bedankt voor je antwoord Frank, daar kan ik wat mee.
Hij slaat abrupt af en na een paar keer opnieuw starten gaat hij weer aan. Ik ga er binnenkort mee aan de gang. Wel zonder oordoppen want anders hoor ik de brandstofpomp en het sissen niet. Nog even een goede route rond het huis bedenken zodat ik ook weer thuis kan komen als die helemaal niet meer aan wil slaan. Ik laat weten hoe het verder gaat.
Hij slaat abrupt af en na een paar keer opnieuw starten gaat hij weer aan. Ik ga er binnenkort mee aan de gang. Wel zonder oordoppen want anders hoor ik de brandstofpomp en het sissen niet. Nog even een goede route rond het huis bedenken zodat ik ook weer thuis kan komen als die helemaal niet meer aan wil slaan. Ik laat weten hoe het verder gaat.
Vanmiddag motor uit garage gehaald en proberen te starten. Startmotor draait maar slaat nu helemaal niet meer aan.
Als ik de dodemansknop bedien hoor ik wel een klik van een relais of benzinepomp. Er zit een origineel honda alarm op de motor maar die werkt normaal. Nu is het misschien wel makkelijker zoeken dan wanneer hij af en toe afslaat. Volgende week nog maar eens verder kijken en als ik het niet kan vinden moet ik hem maar op laten halen.
Ik was van plan de motor weg te doen maar dit maakt het wel iets ingewikkelder nu.
Ik was van plan de motor weg te doen maar dit maakt het wel iets ingewikkelder nu.
Update. Vandaag even met iemand met kennis van zaken even snel naar de motor gekeken. Het relais van de benzinepomp klikt wel als je hem op contact zet maar de benzinepomp hoor je niet. Waar zit de benzinepomp, we hebben de tank iets opgetild om te kijken. Wij dachten onderin de tank. Onder de tank zit een blok wat de benzinepomp zou kunnen zijn. Daaraan zit een tweeaardig stekkertje. Dat is waarschijnlijk van de benzinemeter. Een andere stekker zagen we niet. Als het de benzinepomp is en er een nieuwe in moet zal dat een dure grap worden of ik moet aan een gebruikte kunnen komen.
Nog een update. Hij loopt weer.
Ik zat nog wat aan het relais van de benzinepomp te wrikken en toen hoorde ik de benzinepomp aanslaan en startte hij weer.
Relais nagekeken en geen verbrande contacten of zo. De bruine draad die van het relais naar de benzinepomp loopt gaat via het alarm. Het alarm kan dus een oorzaak zijn. Het alarm kan wat mij betreft weg. Eerst maar eens kijken hoe hij nu rijdt.
Nog een update. Hij loopt weer.
Ik zat nog wat aan het relais van de benzinepomp te wrikken en toen hoorde ik de benzinepomp aanslaan en startte hij weer.
Relais nagekeken en geen verbrande contacten of zo. De bruine draad die van het relais naar de benzinepomp loopt gaat via het alarm. Het alarm kan dus een oorzaak zijn. Het alarm kan wat mij betreft weg. Eerst maar eens kijken hoe hij nu rijdt.
- Frank Switser
- Site Owner
Inderdaad zit de benzinepomp in de tank.
Mocht je een andere nodig hebben, dan heb ik er nog wel een paar gebruikt liggen (denk ik).
Waarschijnlijk heb je alleen een slecht contactje gehad in/bij de pomp.
Dit zal niet je alarm zelf zijn geweest, maar mogelijk wel die bruine draad (die niet van het alarm is, maar wel omgeleid is naar het alarm).
Mocht je een andere nodig hebben, dan heb ik er nog wel een paar gebruikt liggen (denk ik).
Waarschijnlijk heb je alleen een slecht contactje gehad in/bij de pomp.
Dit zal niet je alarm zelf zijn geweest, maar mogelijk wel die bruine draad (die niet van het alarm is, maar wel omgeleid is naar het alarm).
Hij rijdt weer perfect. Motor vandaag verkocht.
- Frank Switser
- Site Owner
Mooi zo.
Maar hoe is het nu opgelost dan?
Maar hoe is het nu opgelost dan?
Ik heb een blackbird uit 99 en die slaat ook af tijdens het rijden. De dodemansknop werkt ook niet. Als ik de dodemansknop indruk als de motor loopt blijft hij gewoon lopen. Maar als ik hem indruk en dan de motor probeer te starten werkt de knop wel. Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
- Frank Switser
- Site Owner
Meestal corrosie in de contacten van de dodemansschakelaar, al verwacht ik daar een ander resultaat van.
Kom eens langsgereden, dan kunnen we even een andere schakelunit los monteren. Ofwel de schakelaar van de unit loskoppelen (zit in de topkuip) en een andere er naast houden en aansluiten.
Als de storing inderdaad daar zit kan je de schakelaar proberen schoon te maken en opnieuw in te vetten, of de hele unit vervangen voor een andere gebruikte.
Kom eens langsgereden, dan kunnen we even een andere schakelunit los monteren. Ofwel de schakelaar van de unit loskoppelen (zit in de topkuip) en een andere er naast houden en aansluiten.
Als de storing inderdaad daar zit kan je de schakelaar proberen schoon te maken en opnieuw in te vetten, of de hele unit vervangen voor een andere gebruikte.