Het grappige is dat Michelin zelf aangeeft dat de MPR3 mislukt is. Er zijn teveel problemen mee, de levensduur valt tegen, en de naam en faam van deze band is hard onderuit gegaan. Michelin heeft hem simpelweg te vroeg op de markt gebracht onder druk van de concurrentie..... Dezelfde fout die ze maakten met de Power Pure die na 2 jaar alweer uit het programma verdwenen is.SR-71 schreef:ok je weet denk ik wel dat ik pilot road 3 fan ben, en als ik de xx nog zou hebben was ik voor de angel GT gegaan.
Ik lees dat er ook veel met de PR3 en angel banden rijden op de multi. Als je dan de angels (gt zal niet nodig zijn voor de multi?), PR4 en de sportsmart 2 vergelijkt. Ook qua slijtage/levensduur. Ik zal 6000 per jaar maximaal rijden en zal niet echt op de grens gaan rijden, vertrouwen in de banden moet ik zeker hebben.
ps zullen we in het bandentopic verder gaan?
De Pilot Road 2 was de concurrentie een stap vooruit met hun regeneigenschappen, korte opwarmtijd en lange levensduur (mits de motor niet te zwaar was). Het nadeel was wat weinig stabiliteit en een niet-neutraal sturen, zeker bij zwaardere motoren. En dus wilde Michelin de goede eigenschappen behouden, maar de mindere eigenschappen verbeteren. De MPR3 kwam op de markt met een verstevigd karkas (voor meer stabiliteit) en meer lamellen (groeven) in het profiel. Deze lamellen moesten o.a. zorgen voor meer beweging (veroorzaakt wrijving, en dus sneller opwarmen) en nog betere eigenschappen in de regen.
In de praktijk bleek soms dat ze alleen dit laatste bereikt hadden, en dat de rest er niet op vooruit was gegaan.
De MPR4 heeft een nog steviger karkas (lijkt dus meer op alle andere merken, maar is nog steeds iets slapper dan de rest), gewijzigde lamellenstructuur, en een iets andere rubbercompound. In de laatste vergelijkingstest door "Das Motorrad" kwam de MPR4 er als winnaar uit, nog voor de winnaar van verleden jaar (de Pirelli Angel GT).
Ik heb de MPR4 nog niet zelf geprobeerd op de BB of op de MTS1200. De eerste reacties van klanten op gelijksoortige motoren zijn goed, maar laten we eerlijk zijn, bijna iedereen vindt zijn nieuwe banden goed omdat ze zoveel beter zijn als de platgesleten banden die er net af zijn gekomen.
Bovenstaande banden zijn allemaal sport/tourbanden.
De Sportsmart 2 is een sportband die eigenlijk tussen wal en schip valt. Hij heeft bijna de levensduur van een S/T-band, en bijna de grip en stuurkwaliteit van een sportband. Door zijn stuggere karkas duurt het wat langer om hem op te warmen, maar je moet de motor en jezelf toch ook opwarmen voordat je gaat knallen? Door deze combinatie is de Sportsmart 2 naar mijn mening bij uitstek geschikt voor de wat zwaardere sportieve motor zoals de BB en de MTS1200 bij "leuk" gebruik. Voor reizen en woon/werkverkeer heb je meer aan een echte sport/tourband.......