Tijd voor een Blackbird?

Stel jezelf eens voor
MarkCBR

Tijd voor een Blackbird?

Bericht door MarkCBR » 06 mei 2013 12:57

Een harde klap op de A5 bij Karlsruhe betekende na dik 100.000km het einde van mijn oersterke en betrouwbare CBR1000F. Zoekend naar vervanging is er nu een CBR1100XX op mijn pad gekomen. Uit 1997. Matzwart overgespoten met 95.000km op de teller. Ik weet dat een Honda geen moeite hoeft te hebben met een hoge kilometerstand. Dat had mijn CBR1000F immers ook niet. Het verschil is echter dat ik díe kilometers er zélf op had gezet...... Ik twijfel dus nog.

Als ZZP-er heeft de crisis me stevig te pakken. Het budget is dan ook klein. Is de aanschaf van deze motor een verstandige beslissing? Welke kosten komen ivm de kilometerstand op mijn pad? Het zou leuk zijn als ik hierover op dit forum wat meer info zou vinden! Bestaat er een typespecifieke checklist voor het kopen van een 'ervaren' Blackbird?

Jullie input wordt zeker gewaardeerd!

Groet, Mark (misschien binnenkort BB-bestuurder)
Groningen

Burrito
Site Admin

Re: Tijd voor een Blackbird?

Bericht door Burrito » 06 mei 2013 16:40

hi Mark, zo'n km stand hoeft helemaal geen probleem te zijn en is ook zeker geen uitzondering bij een blackbird. Mijne heeft inmiddels meer dan 120k gelopen, de oude van Frank 102k, etc etc

bij mij persoonlijk gaan wel de alarmbellen rinkelen bij een overgespoten motorfiets. er HOEFT niets aan de hand te zijn (was bij mijne ook niet toen ik hem liet spuiten) maar let er wel op.
2018 KTM Super Duke GT

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 06 mei 2013 19:02

Het enige dat vrij prijzig is, dat is een eventueel benodigde grote beurt. Kleppen laten stellen is duur.....
Voor de rest is het heel goed mogelijk dat je vrij weinig kosten hoeft te maken (behalve bonnen en brandstofverbruik).
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

MarkCBR

Bericht door MarkCBR » 08 mei 2013 00:21

@burrito: Tja, het liefst zou ik zien dat de motor helemaal origineel was. Bij een overgespoten motor heb ik ook mijn twijfels..... Maar het lijkt op zich netjes gedaan te zijn. Je weet alleen nooit de reden waarom het is gedaan. Ik heb overigens een goede vertrouwensband met de dealer (Ter Braake, Nijeveen).

@Frank: onderhoud wil ik zo veel mogelijk zelf doen. In de eerste plaats om me de motor 'eigen' te maken en in de tweede plaats omdat het toch weer wat euro's bespaart. Ik weet niet hoe het verloop van de klepspeling is bij de BB, maar als het vergelijkbaar is met de CBR1000F, dan hoeft er zelden daadwerkelijk gesteld te worden.

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 08 mei 2013 07:27

Wat is je budget? Er staan er nog wel wat te koop, ook hier via het forum.
2018 KTM Super Duke GT

MarkCBR

Bericht door MarkCBR » 08 mei 2013 12:36

Het budget omvat twee inruilmotoren. Suzuki GSX750F ('03) en Suzuki GSX600F ('92). Beide verkeren in absoluut nette staat. Het is de bedoeling om e.e.a. met gesloten beurs te doen. Dat maakt het al een stuk lastiger. Je moet maar net iemand treffen die een BB in de aanbieding heeft én ook nog op zoek is naar zulke fietsen...

Burrito
Site Admin

Bericht door Burrito » 08 mei 2013 13:05

ja dat maakt het lastiger
2018 KTM Super Duke GT

tuut

Bericht door tuut » 08 mei 2013 13:10

Het enige dat vrij prijzig is, dat is een eventueel benodigde grote beurt. Kleppen laten stellen is duur.....

Valt bij sommige dealers ook wel mee heb de mijne afgelopen winter laten doen bij een honda dealer hier vlak over de grens was voor de kleppen stellen 160 euro kwijt...

Groetjes Ruud.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 09 mei 2013 10:57

Dat is extreem goedkoop!
Voor die 160 Euro moet hij 4 uur sleutelen, alle klepstelplaatjes bestellen (14 Euro per stuk) en inbouwen.
De kuipen + de benzinetank moeten er af, het luchtfilter moet er af, de radiator/oliekoeler moet los (afhankelijk van bouwjaar BB), klepdeksel er af (er lastiger nog, er later ook weer op zonder de pakking te beschadigen of verplaatsen). En na het afstellen moet alles weer in elkaar.

Of was het 160 Euro + apart andere werkzaamheden? Dan zit een deel van het arbeidsloon in de andere werkzaamheden.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

tuut

Bericht door tuut » 09 mei 2013 13:21

Nee was alleen de kleppen stellen,maar wel in de winter en dan krijg je korting op de uren en het is een echte honda garage die monteur daar sleutelt al dik 25 jaar aan honda motoren,hij hebt er drie uur aan gewerkt.
Gr ruud

Plaats reactie