MrMarcus

Stel jezelf eens voor
Plaats reactie
MrMarcus

MrMarcus

Bericht door MrMarcus » 21 mar 2013 19:24

Hallo iedereen,

Ik ben Marc en de meeste kennen me wel als Ma®c1100xx™, oud gediende sinds de site van Arnold de Graaf en BOC.
Na jaren op een Blackbird 2001 gereden te hebben rij ik nu een BMW R1200GS Adventure.
De wisseling kwam eigenlijk omdat de oude XX problemen kreeg en Honda niet met een "echte" XX opvolger kwam.

Albert

Re: MrMarcus

Bericht door Albert » 21 mar 2013 19:34

Welkom ook hier. Wat was het probleem met de BB?

Medic-XX

Bericht door Medic-XX » 21 mar 2013 19:47

Marc welkom

MrMarcus

Bericht door MrMarcus » 21 mar 2013 19:49

Onder staand verhaal was er aan de hand.

Ik heb nu in de motor een vreemde beweging gekregen nadat ik de nieuwe banden MPR2 en de balhoofdlagers vervangen heb.
Tot ongeveer 140 km/h is de motor strak daarna gaat ie uitzichzelf of door externe factoren zoals wegdek of wind van vrachtwagen in het rijwiel gedeelte bewegen.
Zoals hieronder.

Vreemde is dat vorige week zondag heb ik 170 km/h gereden met duo en topkoffer en voelde niets echt vreemds aan de motor.
Donderdag merkte ik het goed, op de snelweg ik kon niet sneller als 140-155 km/h( rijbewijsveilig) maar op de Nurburgring in de middag voelde hij zo strak als een aal aan met de bochten en o wee als ik richting die 140-155 ging.
Vrijdag 500 km in de eifel gereden, en weer niets te voelen, dus het stuurgedrag is met lagere snelheden perfect.
Met hogere snelheden voelt is wat licht aan op zijn banden en begint te schudden.
Met de oude situatie heb ik nog 245 km/h gereden en nergens last van, oud lager (met doodpunt) en Roadtec Z6 met 11000 km achter de kiezen.

Wat ik gedaan heb om te kijken of het wat verbetering bracht:

Nieuwe banden MPR2.
Banden gewisseld met oude banden.
Bandenspanning hoger en lager gezet.

Nieuw Balhoofdlager ( conisch).
Gesteld- losser en strakker.

Voelen op spelingen in wielen, ophanging en achterbrug .
Niets te voelen.

Voorpoten lekken niet.
Veert gewoon in zonder kraken of piepen.
Poten door de kroonplaat terug naar orgineel gezet.

Met koffers en zonder koffers.

Met meer gewicht wordt het wel minder althans het komt wat later opzetten.

Dus met andere woorden Ik kom er niet meer uit

Dus eventuele tips en expertise van een monteur is altijd welkom.

SandervB

Bericht door SandervB » 21 mar 2013 19:53

Hey welkom hier :)

BigJim

Bericht door BigJim » 21 mar 2013 20:21

Hey mate..Welcome here!!

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 22 mar 2013 09:20

Hi Marc, welkom hier.
Volgens mij heb ik je toen ook al de oplossing voor het probleem met de BB gegeven, maar heb je het toen niet geprobeerd (maar ik kan mij vergissen, dat het een ander persoon is geweest).
De oplossing lag in de banden, de Michelins zijn NIET geschikt voor de BB (te slap karkas voor de zware en snelle BB). Michelin heeft daarom na het verdwijnen van de Pilot Sport HPX enkele jaren geen banden aanbevolen voor de BB.
Als je een uurtje tijd had gehad, dan even de complete wielen wisselen met een andere BB met andere banden. Je weet dan meteen wat het verschil is.....

Ik heb dat bij meerdere BB's gedaan, en elke Michelin-rijder is daarna overgestapt op een ander merk.
Michelin maakt prima banden, maar ik ben geen fan van Michelins op Blackbirds. Het kan echter wel zo zijn dat de nieuwe Power 3 daar verandering in gaat brengen. Deze is net uit, en duidelijk steviger dan zijn voorgangers.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

MrMarcus

Bericht door MrMarcus » 22 mar 2013 16:39

Frank Switser schreef:Hi Marc, welkom hier.
Volgens mij heb ik je toen ook al de oplossing voor het probleem met de BB gegeven, maar heb je het toen niet geprobeerd (maar ik kan mij vergissen, dat het een ander persoon is geweest).
De oplossing lag in de banden, de Michelins zijn NIET geschikt voor de BB (te slap karkas voor de zware en snelle BB). Michelin heeft daarom na het verdwijnen van de Pilot Sport HPX enkele jaren geen banden aanbevolen voor de BB.
Als je een uurtje tijd had gehad, dan even de complete wielen wisselen met een andere BB met andere banden. Je weet dan meteen wat het verschil is.....

Ik heb dat bij meerdere BB's gedaan, en elke Michelin-rijder is daarna overgestapt op een ander merk.
Michelin maakt prima banden, maar ik ben geen fan van Michelins op Blackbirds. Het kan echter wel zo zijn dat de nieuwe Power 3 daar verandering in gaat brengen. Deze is net uit, en duidelijk steviger dan zijn voorgangers.
Na dit verhaal heb ik er nog 2 sets banden in 2 maanden onder gedaan toen.
Niets hielp, had bij jou toen de voorband gedaan, een Dunlop Roadsmart.
Werd wel iets beter met de roadsmarts maar niet helemaal.
3 sets balhoofdlagers gemonteerd, veren en demper veranderd en geometrie spelen.
Gelukkig goed verkocht en niets meer van gehoord.
Nu is er iemand op de BOC die hem gekocht heeft zag ik, ben wel benieuwd of ie nu beter is.
Was kind aan huis bij Bas (hyperpro) en die heeft echt veel gedaan om het probleem te proberen te verhelpen.

Plaats reactie