Europarlement: nieuwe regelgeving toelating motoren

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Europarlement: nieuwe regelgeving toelating motoren

Bericht door Frank Switser » 21 nov 2012 09:24

20 november 2012
Europees Parlement neemt nieuwe regelgeving aan over toelating nieuwe motorfietsen
Vandaag heeft het Europese Parlement met grote meerderheid van stemmen de nieuwe regels aangenomen welke gaan over de toelating van nieuwe gemotoriseerde tweewielers (brom- en motorfietsen), trikes en quads.

Milieumaatregelen
Door deze regels moeten nieuw toegelaten lichte motorvoertuigen behalve bromfietsen vanaf 2016 voldoen aan strengere emissie-eisen conform de Euro-4 norm. Vanaf 2017 geldt dit ook voor bromfietsen. Vanaf 2020 gelden voor alle motorvoertuigen de eisen volgens de Euro-5 norm. Verder zullen de motorvoertuigen in de toekomst voorzien moeten worden van een systeem, dat storingen in het motormanagement zichtbaar maakt (OBD, On Board Diagnostics), waardoor onnodige vervuiling wordt tegengegaan. De laatste milieumaatregel is een duurzaamheidseis. Hiermee is het aan de fabrikanten om te garanderen, dat gedurende 35.000 km (20.000 km voor lichtere motorfietsen) de oorspronkelijke milieugrenswaarden niet worden overschreden.

Veiligheid
Verder gelden vanaf 2016 ook nieuwe regels omtrent de veiligheid. Alle nieuwe motorvoertuigen boven de 125 cc moeten worden voorzien van een anti-blokkeerinrichting (ABS) op de remmen. Voor lichtere motorfietsen geldt een verplichting om voor- en achterrem aan elkaar te koppelen of ABS. In de toekomst vindt nader onderzoek plaats naar de effecten van deze maatregel, waardoor ABS mogelijk alsnog verplicht gesteld kan worden. Een andere veiligheidsmaatregel is een verplichting om bij het starten van de motor automatisch dagrijverlichting of dimlicht te laten ontsteken.

Zelf sleutelen
In de nieuwe regels is ook een bepaling opgenomen, dat lichtere categorieën motorfietsen zodanig worden gefabriceerd, dat latere wijzigingen aan de aandrijflijn niet meer mogelijk zijn. Op aandringen van de FEMA, het Europese samenwerkingsverband van de belangenverenigingen voor motorrijders (waaronder MAG Nederland) is deze regel niet van toepassing verklaard op de zwaardere motorfietsen.

Visie MAG
MAG-secretaris Dolf WilligersDe MAG, belangenvereniging voor motorrijders in Nederland, is niet ontevreden over de maatregelen. MAG-secretaris Dolf Willigers hierover: “Vooral over de duurzaamheidseis zijn we tevreden, al had van ons die beperking tot 35.000 kilometer best wel wat langer gemogen. Al met al vinden wij dit een afgewogen pakket maatregelen, dat bijdraagt aan veiliger en schonere motorfietsen, zonder al te hoge kosten voor de motorrijder. Wij hopen, dat deze maatregelen ook bijdragen aan een verdere acceptatie van de motorfiets als een goed alternatief voor de auto in het dagelijkse verkeer”.

Bron: http://www.mag-nl.org/cms/index.php?mac ... eturnid=15" onclick="window.open(this.href);return false;
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie