Als kampeerplaats mogen we een veld gebruiken bij mijn stiefzus die een boerderij heeft in een natuurgebied aldaar.
De camper en de caravan staan ongeveer 4 meter uit elkaar en 30 meter van de boerderij af.
Stroom betrekken we van de boerderij en camper en caravan staan doorgekoppeld en beiden hebben we schotelantenna staan wij naast de voortent en de camper zo'n volautomatische bovenop het dak.
Nu hebben we van de week al veel regen en slecht weer gehad maar woensdagavond om 19.00 uur kwam er een zware bui aan.
Iedereen was in de boerderij behalve ik want moest ff het NL nieuws zien.
In de verte hoorde ik de onweersbui al aankomen en het begon steeds harder te regenen zodat ik even in de voortent ging kijken hoe alles de wind en regen weerstond.
Toen een flits en enorme knal tegelijk en ik had gezien dat de bliksem in was geslagen op de camperschotel waar ik 6 meter van af stond.
Een enorme vonkenregen en gelijk alle stroom was overal weg.
Eerst snel in de camper gekeken en daar wad het plafond bij een ledlamp geheel zwart geblakert en bij alle andere lampen waren uit elkaar gespat en ook de schotelbesturing was weggesmolten.
De boerderij was ook zonder stroom en daar bleken 2 aardlrkschakelaars van 300mA/80A volledig uitgebrand te zijn. Toen deze waren vervangen kon de schade worden opgemaakt.
In de boerderij waren kapot: de antenneversterker, de router, de huistelefoon, hub, en een computerweerstation.
In de caravan was kapot: de satellietontvanger.
De camper is een ander verhaal die start niet meer en bijna niets werkt meer en is afgesleept.
De kans is aanwezig dat hij totalloss is.
Ook de stroomkabel naar de boerderij toe is bij een stekkerverbinding volledig verkoolt.
Ik heb nu van dichtbij ( heel dichtbij) meegemaakt wat bliksem kan doen en ben er toch wat voorzichtiger mee geworden.
Bericht gemaakt op mijn Samsung Galaxy S 3