Ontluchten koppeling

Plaats reactie
BBirdy

Ontluchten koppeling

Bericht door BBirdy » 22 apr 2012 20:05

Mischien een stomme vraag, maar hoe ontlucht je de koppeling?

BigJim

Re: Ontluchten koppeling

Bericht door BigJim » 22 apr 2012 20:53

http://www.speedbleeder.com/

Op dezelfde manier als de remmen worden ontlucht: ringsleutel om het ontluchtingsnippel, slang op ontluchtingsnippel en andere kant in een potje. Koppelingshendel innijpen, ontluchtingsnippel open, ontluchtingsnippel dicht, koppelingshendel lossen, twee seconden wachten, koppelingshendel inknijpen, ontluchtingsnippel los...etc..
Herhalen tot er geen luchtbelletjes meer te zien zijn.
Mischien draai je het nippel te ver open, rustig een klein stukje openen, net genoeg zodat de vloeistof erlangs kan. En natuurlijk op tijd het reservoir bijvullen.
En bij je koppeling krijg je natuurlijk nooit de druk/weerstand in de hendel zoals bij de remmen, het gaat er alleen om dat de lucht eruit is. Als er geen lucht meer in de leiding zit en je met de motor op de middenbok, de bak niet in de vrij en de koppeling ingeknepen het achterwiel makkelijk kan ronddraaien, zit je goed.
Ik heb deze info gevonden op het VFR forum.
Succes ermee.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 23 apr 2012 15:10

Ontluchten is maar zelden nodig bij de koppeling. Ook al zou deze wat sponzig zijn, dan nog merk je het niet doordat de drukveren dat gevoel wegnemen.
In de werking scheelt het ook niets, totdat het natuurlijk echt te erg wordt.......
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BBirdy

Bericht door BBirdy » 23 apr 2012 23:16

Frank Switser schreef:Ontluchten is maar zelden nodig bij de koppeling. Ook al zou deze wat sponzig zijn, dan nog merk je het niet doordat de drukveren dat gevoel wegnemen.
In de werking scheelt het ook niets, totdat het natuurlijk echt te erg wordt.......
Oke, zal het probleem uitleggen. Ik vermoed de koppeling te horen rammelen en voel dat terug in de voetsteunen bij het afremmen. Ben hiermee bij motoport geweest en die zeggen dat het normaal is dat ie zo klinkt, maar ik heb toch mijn twijfels. Het huis zal ook wel ingeslagen zijn. Hij is uit 98.

Frank Switser
Site Owner

Bericht door Frank Switser » 24 apr 2012 09:22

Het horen van een rammel in de koppeling is normaal, dat hebben ze bijna allemaal.
Het voelen daarvan is minder normaal, dan zal het dus vrij veel zijn......
Ik betwijfel of ontluchten enig effect zal hebben, ik zou niet weten hoe dat zou kunnen.
De koppelingsplaten kunnen natuurlijk ook gewoon versleten zijn (en/of de drukveren in de koppeling).
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

BigJim

Bericht door BigJim » 24 apr 2012 19:43

Frank Switser schreef:Het horen van een rammel in de koppeling is normaal, dat hebben ze bijna allemaal.
Het voelen daarvan is minder normaal, dan zal het dus vrij veel zijn......
Ik betwijfel of ontluchten enig effect zal hebben, ik zou niet weten hoe dat zou kunnen.
De koppelingsplaten kunnen natuurlijk ook gewoon versleten zijn (en/of de drukveren in de koppeling).
Klinkt aannemelijker inderdaad.

Plaats reactie