BB wordt erg heet

Plaats reactie
Ger001
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2018 08:36

BB wordt erg heet

Bericht door Ger001 » 10 mei 2018 08:48

Hi all

Zoals al vele malen besproken wordt de BB erg heet.
Gisteren een rondje wezen toeren in Zuid Limburg met de vrouw achterop.
Gezien het feit dat de motor niet veel rijwind naar binnen kreeg sloeg de fan aan bij een goeie 90 graden.
De temp liep op naar 103 maar dat schijnt normaal te zijn.

Ik heb ergens gelezen dat je de kat in beide uitlaten kan verwijderen met als gevolg dat er minder hitteontwikkeling plaats zou vinden. Is dit een l#lverhaal of werkt het echt?
Heeft dit geen consequenties qua afstelling ed?

Gaarne jullie mening wel of niet doen?

Zijn er anderen manieren? vervangingsdempers zijn erg duur wordt dus sparen..

Bvd
Ger

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Frank Switser » 10 mei 2018 09:38

Welkom Ger.
Ik neem aan dat jij dus een injectiemodel van 2001 of later hebt?
De aangegeven temperatuur op de meter is prima in orde.
Het feit dat de katalysator-versie erg heet aan je benen aanvoelt ook. Dat komt inderdaad door de katalysator die meer dan 800 graden heet moet worden om te kunnen werken.
Het "probleem" bij de BB is dat er eigenlijk 3 katalysatoren aan boord zijn. Elke demper heeft er eentje zitten in het deel dat aansluit op de bochtenset, maar nog voor de eigenlijke demper. Als je dat stuk vergelijkt met een niet-kat-versie, dan zie je dat de buis daar de helft dikker is.
Het grootste deel van de kat zit in de uitlaatcollector die onder het blok hangt.
Ik heb wel wat verhalen gehoord van mensen die gepoogd hebben die te verwijderen, maar nog nooit een verhaal dat het goed gelukt is.
De oplossing is vrij simpel, maar ook vrij prijzig. Koop een paar aftermarket uitlaatdempers en bochtenset. Laat de O2-sensor in de waan dat hij nog werkt door een O2 sensor-eliminatorkit te plaatsen, en sluit een Powercommander aan.
Deze laatste aspecten mag je ook weglaten, maar de motor gaat dan wel wat onrustiger lopen, en hangt erg aan het gas (Rückelfahren).
Voor meer info over de mogelijkheden mag je altijd contact met mij opnemen.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Ger001
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2018 08:36

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Ger001 » 10 mei 2018 10:43

Frank

Bedankt voor je snelle reactie. Wordt dus idd sparen en de originele fijn laten zitten. We hebben al eens contact gehad over die spiegel rubbers die niet mooi aansluiten. Hopelijk komen er meer belangstellenden voor die tussenstukken. Ik rij sinds een paar maanden bb bj 2003 33.000 gelopen. Jammer dat je zo ver weg woont anders had ik de bb gebracht voor kleppen stellen ed.
Heb je niet toevallig een mooi setje dempers te koop tweedehands?

Groeten
Ger

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Frank Switser » 11 mei 2018 09:52

Tweedehands momenteel niets, maar ik heb wel nieuwe dempers op voorraad vanaf 299 Euro per set.....
https://www.afsmotorparts.nl/index.php? ... ct_id=1105
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Gebruikersavatar
Burrito
Site Admin
Berichten: 819
Lid geworden op: 11 aug 2009 16:19

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Burrito » 14 mei 2018 14:28

ik heb een tweedehands set Bos dempers te koop.
2018 KTM Super Duke GT

Speedy70
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 mei 2017 16:58

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Speedy70 » 13 jun 2018 22:27

Rij sinds een maand met 2brother dempers... bevalt goed... machtig mooi zwaar geluid nu.

Mijn BB wordt ook wel eens dik 100 graden maar ik heb daar geen probleem door en zou niet weten waarom je daar wat aan zou veranderen? Of snap ik het nu niet?
XX1100 2000 #bluebird

Gebruikersavatar
Red Boll
Berichten: 253
Lid geworden op: 07 jun 2013 12:42

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Red Boll » 13 jun 2018 23:21

Speedy70 schreef:
13 jun 2018 22:27
Of snap ik het nu niet?
Dat snap ik jaaaahhhhh!!!! :D
Die temperatuur is inderdaad normaal, wanneer het wat frisser is buiten gaat die temperatuur echt wel wat lager.

Volgende week ga ik bij Frank langs voor (street legal) uitlaten die minder herrie maken dan de huidige.
Ik ben al zwaar van mezelf dus dat is verder okay... :lol:

Tot over een weekje man!
Boll to the bone | http://www.redboll.nl | "Born-again-rider"

Speedy70
Berichten: 64
Lid geworden op: 03 mei 2017 16:58

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Speedy70 » 14 jun 2018 16:04

Hahaha heb nog originele uitlaten liggen voor je hahaha.
Cu volgende week man!
XX1100 2000 #bluebird

Ger001
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2018 08:36

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Ger001 » 09 sep 2018 20:49

Frank Switser schreef:
10 mei 2018 09:38
Welkom Ger.
Ik neem aan dat jij dus een injectiemodel van 2001 of later hebt?
De aangegeven temperatuur op de meter is prima in orde.
Het feit dat de katalysator-versie erg heet aan je benen aanvoelt ook. Dat komt inderdaad door de katalysator die meer dan 800 graden heet moet worden om te kunnen werken.
Het "probleem" bij de BB is dat er eigenlijk 3 katalysatoren aan boord zijn. Elke demper heeft er eentje zitten in het deel dat aansluit op de bochtenset, maar nog voor de eigenlijke demper. Als je dat stuk vergelijkt met een niet-kat-versie, dan zie je dat de buis daar de helft dikker is.
Het grootste deel van de kat zit in de uitlaatcollector die onder het blok hangt.
Ik heb wel wat verhalen gehoord van mensen die gepoogd hebben die te verwijderen, maar nog nooit een verhaal dat het goed gelukt is.
De oplossing is vrij simpel, maar ook vrij prijzig. Koop een paar aftermarket uitlaatdempers en bochtenset. Laat de O2-sensor in de waan dat hij nog werkt door een O2 sensor-eliminatorkit te plaatsen, en sluit een Powercommander aan.
Deze laatste aspecten mag je ook weglaten, maar de motor gaat dan wel wat onrustiger lopen, en hangt erg aan het gas (Rückelfahren).
Voor meer info over de mogelijkheden mag je altijd contact met mij opnemen.
Hallo Frank
Zou je een prijsopgave willen maken?
Met en zonder power commander?

Ook graag een prijsopgave voor een Rechter demper met kat. In de mijne zit een deukje steekt me de ogen uit.
Uiteindelijk wil ik van die hitte af. Is het toch normaal dat de bird zo snel heet wordt?

Bvd
G Jansen

Gebruikersavatar
Frank Switser
Site Owner
Berichten: 2503
Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50

Re: BB wordt erg heet

Bericht door Frank Switser » 11 sep 2018 09:11

Ja, de versie met kat wordt heel snel heel erg heet.
En zou je mij voor een prijsaanvraag even willen mailen, dat doe ik liever niet via het forum.
Elk voorzetsel voor mijn domeinnaam (afsmotorparts punt nl) komt aan, dus gebruik gewoon info of iets dergelijks.....

Maar wat de originele demper kost wil je niet weten. Ver boven de 1000 Euro per stuk....
Dus een gebruikte is zeer wenselijk.
The best thing to wear is a smile!

WWW.AFSMOTORPARTS.NL

Plaats reactie