Hi,
Gewoon uit nieuwschiergheid en omdat ik steevast dergelijke benzine varianten oversla bij de pomp. Omdat ik het niet "ken" en me dus afvraag of het wel goed is voor een BB/motor?
De website van blue one 95 leert mij dat ik moet opzoeken of mijn " auto" wel geschikt is ... betekend dit dan hetzelfde ook voor motoren?
Heeft iemand wel eens blue one getankt en wat zijn dan de ervaringen hier mee?
En dan misschien een irrelevante vraag zijn additieven aan brandstof een goed of slecht idee en waarom is dat dan zo?
Is blue one 95 een geschikte brandstof?
- Frank Switser
- Site Owner
- Berichten: 2503
- Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50
Re: Is blue one 95 een geschikte brandstof?
Blue One is geen probleem voor alle BB's.
Het kan een probleem zijn voor oudere motoren (jaren tachtig en eerder) doe de loodtoevoeging in de brandstof nodig hadden om de klepzittingen te "smeren".
Additieven zijn een noodzakelijkheid in de huidige brandstoffen, anders haal je nooit de uitstootnorm of draai je het motorblok in de soep. Additieven zorgen o.a. voor smering, koeling en houdbaarheid van brandstof.
Blue One heeft meer Ethanol in het mensel dan gewone Euro 95 (10% i.p.v. 5%).
Ethanol geeft meer kans op schimmelvorming in de tank/carburateurs/injectoren, en dat gaat vlokken en geeft een slijmerige afzetting. Hierdoor kan je verstoppingen krijgen.
Toevoegingen in de brandstof verminderen dat effect, maar extra additieven in je tank gooien (zeker als je hem een paar maanden stilzet) is een goed idee. Ik gebruik hiervoor Motorex System Guard.
Ter info: ik had hier laatst een motor die al ruim 10 jaar stilstond, en die startte meteen. Een BB die 2 jaar stil stond (carb-model) was niet meer aan de praat te krijgen totdat de carbs ultrasoon gereinigd waren.
Het kan een probleem zijn voor oudere motoren (jaren tachtig en eerder) doe de loodtoevoeging in de brandstof nodig hadden om de klepzittingen te "smeren".
Additieven zijn een noodzakelijkheid in de huidige brandstoffen, anders haal je nooit de uitstootnorm of draai je het motorblok in de soep. Additieven zorgen o.a. voor smering, koeling en houdbaarheid van brandstof.
Blue One heeft meer Ethanol in het mensel dan gewone Euro 95 (10% i.p.v. 5%).
Ethanol geeft meer kans op schimmelvorming in de tank/carburateurs/injectoren, en dat gaat vlokken en geeft een slijmerige afzetting. Hierdoor kan je verstoppingen krijgen.
Toevoegingen in de brandstof verminderen dat effect, maar extra additieven in je tank gooien (zeker als je hem een paar maanden stilzet) is een goed idee. Ik gebruik hiervoor Motorex System Guard.
Ter info: ik had hier laatst een motor die al ruim 10 jaar stilstond, en die startte meteen. Een BB die 2 jaar stil stond (carb-model) was niet meer aan de praat te krijgen totdat de carbs ultrasoon gereinigd waren.
Re: Is blue one 95 een geschikte brandstof?
Dank voor dit uitgebreide antwoord, altijd goed om te weten
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 11 okt 2016 18:44
Re: Is blue one 95 een geschikte brandstof?
Ik hoorde dat het beter is alle benzine eruit te halen, carb. ook droog. Dit ivm agressieve benzine die aluminium opvreet. Ik heb altijd de taak afgetankt voor de winterstop. Tegen roestvorming. Is dit beter met octaan 98 dan 95? Je hoort van alles en velen doen het anders. Frank jij als BB specialist vertrouw ik dan toch echt.
Re: Is blue one 95 een geschikte brandstof?
Het is mischien maar een kronkel in mijn hoofd, maar ik begin er niet aan. Ik tank alleen maar Total Excellum/ v-power of soortgelijke benzine. Het is iets duurder, maar voor mijn 4.000 km per jaar is dat qua kosten verwaarloosbaar.
- Frank Switser
- Site Owner
- Berichten: 2503
- Lid geworden op: 13 aug 2009 10:50
Re: Is blue one 95 een geschikte brandstof?
Ik adviseer juist om de tank helemaal vol te gooien (tegen roestvorming) en als hij langer dan 3 maanden stilstaat een flesje Motorex Fuel Stabilizer toe te voegen.
Ik heb nooit enig verschil gemerkt in rij-eigenschappen tussen willekeurig welke merkbenzine dan ook. Maar als je hem langer laat staan zou ik wel een V-Power of vergelijkbaar product tanken. Het octaangetal maakt hiervoor niets uit, maar de meeste high-end brandstoffen hebben wel een hoog octaangetal.
Ik heb nooit enig verschil gemerkt in rij-eigenschappen tussen willekeurig welke merkbenzine dan ook. Maar als je hem langer laat staan zou ik wel een V-Power of vergelijkbaar product tanken. Het octaangetal maakt hiervoor niets uit, maar de meeste high-end brandstoffen hebben wel een hoog octaangetal.